Buitenlandtrips verslagen 2015

Bent u deelnemer geweest en wilt u alle foto’s zien. Wordt dan lid van onze Facebook groep

Februari 2015 – Koblenz (D)
De start van het seizoen 2015 kon niet mooier beginnen op 28 februari. Dit keer niet naar Norderney maar naarKoblenz. Aanvankelijk nog matig zicht, maar na Volkel gepasseerd te zijn trok de lucht open en konden we via Nörvenich naar Koblenz. Het altijd zo drukke Koblenz in de zomer,lag er nu rustig bij.
FB_IMG_1441626089443Eind februari; nog geen stoelen op het terras en een drassig grasveld om de kisten te parkeren. Dat was geen optie, dus stallen op het beton. Na de gebruikelijke lunch en het vliegplan ingediend te hebben, op naar Lelystad. Een prachtige dag, waarbij de vliegvaardigheden na de winterstop mooi opgepoetst konden worden.FB_IMG_1441626112223
April 2015 – Siegerland, Nurnberg & Paderborn (D)
FB_IMG_1441626473911De 2 daagse trip van 9 en 10 april bracht ons naar de tussenstop Siegerland. Een groot veld met een prima restaurant. Onder CAVOK omstandigheden konden we op het terras in het zonnetje genieten van een aerobatic show. De lokale vliegers pakten met dit mooie weer ook hun kansen. Na deze verrassende tussenstop, op naar Nürnberg.Na een kort wandelingetje door de stad en een terrasje, hebben we gegeten in een uitstekend Italiaans restaurant; C’era Una Volta. Het vermelden waard, alles home made. De volgende dag voerde de koers ons naar Paderborn. Hier hadden we afgesproken met de cirrus die s’ochtends vanuit Lelystad was vertrokken. Terugkomend op het veld na de lunch, vlak voor vertrek, een harde knal op de baan. Alle alarmbellen rinkelden. De baan werd gesloten. Er bleek een kist door z`n neuswiel gegaan te zijn. Gelukkig relatief goed afgelopen en na ruim anderhalf uur konden we alsnog vertrekken. Met z`n allen weer veilig geland op Lelystad.
Mei 2015 – Bautzen (D) & Roskilde (DK)
 2015-05-21 15.27.382015-05-22 12.07.422015-05-22 18.00.162015-05-22 17.17.57
Juni  2015 – Cambridge (UK)
Weektrip wordt 2 daagse (25 en 26 juni)
Elk jaar staat in juni een weektrip op het programma. Diverse verdere bestemmingen worden aangedaan. Bv. Napels, San Sebastian, Rondje Zweden, Noorwegen, Estland, Letland, Litouwen. Mooie bestemmingen, verder weg en bijna altijd CAVOK.
Dit jaar lukte het niet de groep kompleet te krijgen, vandaar dat we met een TB20 een 2 daagse naar Cambridge EGSC hebben gevlogen.
Na het GAR formulier ingevuld te hebben , de checks te hebben gedaan Notams , Weather en het flightplan gefiled te hebben konden we vertrekken.
De route liep zuidwaarts over de grote rivieren, via Dordrecht, EHMZ, COSTA VOR, langs de kust EBOS naar Calais, alwaar de oversteek naar Dover werd gemaakt. Via Southend en langs London Stansted, naar Cambridge.2015-06-26 13.17.23Na ingechecked te zijn in het Cambridge City Hotel, zijn we in een gondel gestapt voor een River Tour op de Cam, met gids. Uitzicht op de colleges van Cambridge University, langs King’s College Chapel, de Bridge of Sighs en de Mathematical Bridge.2015-06-26 14.47.29
Natuurlijk de scones met clotted cream geproefd bij een afternoon tea. Dankzij het Graduate Weekend was het gezellig druk in de stad.
De volgende ochtend na een wandelingetje door een van de parken en langs de boathouses van de verschillende roeiverenigingen, heeft de taxi ons weer afgezet op het vliegveld. Het weer on track was conform de verwachting. Goede VFR condities. Nagenoeg dezelfde route in Engeland vliegen we terug. Bij de Belgische kust aangekomen vliegen we de route terug langs de Zeeuwse eilanden, Scheveningen, Den Haag, Noordwijk om vervolgens de Schiphol CTR in te vliegen. Om toestemming te krijgen om een rondje om de toren te vliegen, moet je je goed bewust zijn hoe de banen op Schiphol liggen en duidelijk de RT voeren. Op 1400ft moesten we zelfs een rondje holden midden tussen de kisten die links en rechts je passeren. Totdat je het sein krijgt van de Toren:  Full Speed to Tower now. Tower to de Airbus: “There is VFRtraffic crossing in front of you from the west to the east”. Na 2 rondjes gedraaid te hebben krijgen we de vectors naar Amsterdam Centraal. Via Het Westelijk Havengebied en Pampus langs Almere-Haven terug naar onze homebase EHLE. Een bijzondere trip, met dank aan Schiphol Tower.2015-06-27 15.55.21
Juli 2015 – Augsburg (D)
Met een groep van 11 personen op stap naar Augsburg EDMA op 17 en 18 juli
De weersvoorspellingen waren goed. Dat betekende dat de voorbereidingen thuis gedaan konden worden.
Na een gezamelijke briefing hing dan ook de eerste kist op vrijdag 17 juli om 09:30uur in de lucht.
Lunchpakketje mee, en na een zeer korte tankstop op Siegerland EDGS, door naar Augsburg.
Waarom zo`n “haast” ?….. Tja, om redelijk vroeg in de middag aan te komen op het vliegveld, om vervolgens direct naar het hotel te kunnen.  We hadden nl.  afgesproken een stadstour te gaan doen, niet te voet, maar per Segway.
Niemand, op Wouter na, had ervaring op zo`n tweewieler. Spannend dus.
Na een gedegen instructie, konden we het verkeer in. Hilariteit alom. Vooral NIET afstappen. Met een gids hebben we een twee uur durende tour door de stad gemaakt. Een echte aanrader.
Het was een prachtig zomerse dag(25C), dus we konden s`avonds buiten een drankje doen en eten op het terras.
De volgende ochtend reeds om 09:30 uur weer terug bij  onze kisten ivm.  opbouw van onweer.
Op naar Allendorf-Eder EDFQ.  Voor de tussenstop. Baan 1240m op 1164 ft.  Kaffee met Hausgebackenen Kuchen. Waar vind je dit nog. Een gezellig rustig veldje, waar het lijkt alsof de tijd even stil staat.
Rond 16.00 uur op EHLE, waar ons een verrassing te wachten stond. We werden door Ger en Ria binnengehaald, die met het openbaar vervoer, v.a. hun schip aangemeerd in  Lelystad, naar Flantua`s waren gekomen.
Een gezellige afsluiting van een prachtige trip met Segway ervaring.
Augustus 2015 – Kristianstad (S) & Dresden (D)
Voor 13, 14 en 15 augustus 2015 stond een driedaagse trip gepland met als doel de Zwitserse Alpen. Maar zoals váák bepaalt het weer het werkelijke doel. En dus ging de reis naar Kristianstad en Dresden.
Ik vloog de PH- MLR samen met Ed en met zijn vrouw Inge als gast. Er waren 14 deelnemers voor de trip verdeeld over de 6 toestellen. Een gezellige groep. Het weer werd bekeken, evenals de NOTAMS. Alles zag er goed uit.
Ik koos voor de route via Helgoland naar Kiel: onze tussenstop. Niet eerder had ik Helgoland gezien. Het is een rotseiland met er vlakbij een vlak stuk, waarop twee kleine vliegstrips. Op zee was het zicht heiig. Dus de horizon moeilijk te bepalen. De TB 10 heeft geen autopilot en dus moet alles “met het handje” gevlogen worden. Samen met Ed oefende ik in het instrumentvliegen. Dat viel niet mee, maar het lukte aardig. Wij naderden Kiel en besloten om een ILS- landing te doen.
In het restaurant van het vliegveld de lunch gebruikt. Daarna vlogen wij rechtstreeks naar Kristianstad. Het weer was prachtig en ondertussen genoten wij van het Deense en Zweedse landschap. Via Ystad naderden wij de CTR van Kristianstad.
Na de landing op het rustige vliegveld gingen wij per taxi naar de stad. De keuze van een hotel werd, zoals wij gewend zijn, gedaan door Rigt. Altijd goed. Wààr wij gaan eten is iets wat voorbestemd is voor Ron. Die heeft in korte tijd middels een app iets gevonden waar wij goed en heerlijk kunnen eten. Kortom: middels VFR vinden wij onze reisbestemming, maar middels IFR (I follow Ron) vinden wij onze eetbestemming. En 14 tevreden mensen zaten aan een heerlijke dis te genieten. Op een terras in Kristianstad werd ook iets bijzonders geregeld, dat plaats ging vinden in Dresden.
Daarvoor moesten wij voor dag en dauw op. In alle vroegte stegen wij op van vliegveld Kristianstad met bestemming Dresden. Het was weer een prachtige dag. Wolkeloze hemel. Op 2500 ft was de buitentemperatuur 26 graden. Toch wat heiig, maar het ging. Het was praktisch gezien één rechte track, waarbij door vlieggebieden van Berlijn kwamen. Er moest gevlogen op één hoogte en “zo strak aan een snaar”. De reis zou 3 uur 10 minuten duren!
Onderweg kwamen wij langs Penemunde, waar een lange rij flatgebouwen zagen, die onderdak gaven aan de vakantie-houdende Duitsers in de NAZI-tijd. Na deze lange en vermoeiende reis landden wij vroeg in de middag op het vliegveld Dresden. De vliegtuigen werden alvast bijgetankt voor de reis van morgen.
In een prachtig hotel Swiss-o-tel in het hart van Dresden, hadden wij de gelegenheid om ons op te frissen. Het was warm in Dresden. Dresden stond ook in het teken van de drie dagen durende stadsfeesten. Er was een gezellige drukte om ons heen. Kraampjes, kleine eettentjes, podia met artiesten, een heuse Biergarten. Van alles. Via een prachtige brug over de Elbe, vanwaar je een fraai zicht had op Dresden, liepen wij naar het bijzondere: de Segway! Een wonder-toestel op twee wielen, waarop wij een tour zouden gaan maken. De introductiefilm weerhield mij er bijna van er gebruik van de maken. Na een aantal oefenrondjes bleek het best mee te vallen. Stilstaan op twee wielen: wonderlijk!
De verhuurders waren onze begeleiders en gidsen. De tour ging over de weg langs de Elbe. Zo nu en dan een stop, waar de gids ons het een en ander over Dresden en haar gebouwen vertelden. En ook hoe Dresden herrezen is na het bombardement. Het was een heerlijk gevoel die (warme) wind over je gezicht tijdens de rit met de Segway. Iedereen was enthousiast. Via de andere oever en ook door het Dresden heen kwamen wij bij de prachtig gerestaureerde Frauenkirche. Deze hebben wij ook van binnen even kunnen bezichtigen. Prachtig.
Inmiddels was het een gezellige drukte geworden in de stad.
Er werd gekozen voor een diner in het hotel, waar wij logeerden. De bediening deed hun uiterste best om de smaak van de kritische vliegers tevreden te stellen. Ik denk aan de wijn… En ook nu weer was het een geweldige smaakvolle maaltijd.
Bij het ontbijt gonsde het van activiteit. Op de hotelkamer was ik al bezig geweest om een route op de kaart (en I-pad) te bepalen. Overal wel I-pads, die weermodellen lieten zien. Karel is er een ster in bekijken van weermodellen, al weet ik niet of hij ook probeert het weer te modeleren!? Duidelijk werd, dat het weer in Nederland verslechtert.  Na de grondige check door de douane in Dresden werden wij met een enorme bus naar de vliegtuigjes gereden. Wij maakten ons op voor de start. Na de start koersten wij naar Hildesheim, zuidelijk van Hannover. Nog steeds was het weer geweldig, al daalde stilaan de buitentemperatuur. In Hildesheim gebruikten wij de lunch.
Dan, na de start, op weg naar het VOR RKN, waarbij wij hoog over de CTR van Münster- Osnabruck zijn gevlogen omwille van de tijd en het naderende slechte weer. Bij de Nederlandse grens verwelkomde ons de Cumuluswolken en het regenweer: welkom thuis… Door de bewolking moesten wij steeds lager vliegen. Gedaald tot 1000 ft. Bij de Veluwe gingen wij door een korte, maar toch stevige bui. Samen met Ed hebben we een stukje “IFR” gevlogen. Heel leerzaam, want in een regenbui moet je niet alleen geraken. De randmeren doemde vrij snel op en daarmee weer ons vertrouwde omgeving en landden wij op ons eveneens vertrouwde Lelystad.
Na de landing is er veel te doen. Schoonmaken van de vliegtuigen, auto’s uit de hangaar en de logboeken invullen.
Bij de Flantua’s konden wij genieten van de drankjes en bitterballen en de verhalen. Ed evalueerde de drie dagen. En Rigt evalueerde.… de financiën. Ik vond het een geweldige driedaagse trip!Herman Visser
September 2015 – Rothenburg ob der Tauer (D)
Rothenburg ob der Tauer, EDFR.
Een kleine stad (11.000 inwoners)in Beieren, 60 km ten westen van Nurnberg. Ontstaan in de tiende eeuw na Christus en gebouwd in middelleeuwse stijl. In 1945 voor een deel zwaar beschadigd bij een bombardement. Na de oorlog in oude stijl herbouwd. Een stad met talrijke steegjes, vele patriciershuizen, gotische kerken en een indrukwekkende stadsmuur met bastions, torens en poorten.De moeite waard om te bekijken. Dus in een streep naar het veld , om vervolgens voldoende tijd te hebben om te stad te bezichtigen.2015-09-11 16.58.37 2015-09-11 10.47.38
We vertrokken met 3 TB20`s en de RPI. Totaal met 9 pers. De OLL IFR , de andere kisten VFR. Een rustige VFR-vlucht op zo`n 4000ft over Duitsland naar EDFR, gelegen op 1300ft. Alles onder prima VFR condities. Aangezien het veel geregend had de dagen voor onze komst, konden we niet op het gras parkeren. Her en der verspreidt tussen verschillende hangaren kregen we onze Parkplatz toegewezen, waar normaliter de auto`s geparkeerd staan. Een gezellig klein veld, met uiterst vriendelijke mensen, op 10 taxi-minuten rijden van het stadje.
Gelukkig was het nog steeds mooi weer( 20C) en hebben we nog mooi wat van het stadje kunnen bekijken.
De volgende ochtend rustig vertrokken naar Allendorf-Eder EDFQ. Een prive-veld van de firma (familie) Viessmann, met een 1240m asfaltbaan met PAPI. Via een mooie straight-in binnengekomen en bij Tri-Sixty zelfgebakken Kuchen und Kaffee genuttigd. De route via Winterberg op 5000ft teruggevlogen en op tijd op EHLE geland, voordat het weer zou omslaan.2015-09-12 11.40.39