Buitenlandtrips verslagen 2016

Bent u deelnemer geweest en wilt u alle foto’s zien. Wordt dan lid van onze Facebook groep

Verslag Buitenlandtrip 4 november Paderbornd-Lipstadt

De eerste vlucht in het winterseizoen. Aanvankelijk gepland voor 2 dagen. Echter de weergoden gaven aan dat we op 5 nov. niet terug  zouden kunnen keren.  Ok, dan plan B inwerking laten treden en gewoon 1 dag opstap. Met 2 Tb10`s en 1 Tb20  een retourtje Paderborn-Lipstadt. Een goede keuze naar later bleek.

Het weer viel alleszins mee en de herfstkleuren waren echt prachtig onderweg. Paderborn- Lipstadt is een serieus veld, en van alle gemakken voorzien. Leuk om aan te vliegen.  Baan (2180m)  24-06 op  699ft, waar ook maatschappijen landen als Air Berlin en dat allemaal voor het landingsgeld van €14,00 per landing. Na een koffie/lunchstop vlogen we nagenoeg de zelfde route weer terug, om ruim op tijd (16:00LT) voor UDP (17.21LT) weer aan de grond te staan op Lelystad.  Vliegen in de herfst en winter is zeker de moeite waard.  Prachtige luchten en ( in dit geval) lokale buien, en een pallet aan kleuren onder ons op de grond, maakte deze trip tot een ware belevenis.

paderborn-1 paderborn-2 paderborn-3 paderborn-4 paderborn-5 paderborn-6 paderborn-7

Verslag Buitenlandtrip 8 oktober 1dgse Norderney
Aanvankelijk zou deze dag de afsluiting van het seizoen zijn. Echter, op verzoek van een aantal MAC leden, hebben we besloten om door te vliegen gedurende de winterperiode.
Een dag met prachtige luchten, enorme vergezichten ( tot wel 80-100km ver) dankzij de polaire lucht.
Met 5 toestellen en 12 personen, zijn we richting Norderney (EDWY) gevlogen.
Overhead EHGG en langs de Duitse kust over het wad, naar baan 08 met een righthand circuit.
Altijd leuk op dit eiland. Echter geen fuel en geen gebruik van creditcard, dus een portemonnee met cashgeld mee. Lekker gelunched. De bedoeling was om terug te hoppen over de eilanden. Helaas hing hier een bewolkingsband, met hier en daar een buitje.
Door zoveel mogelijk de route oostelijk terug te nemen, zijn wij (de TB20) met  een T&G op EHTE weer terug gevlogen naar EHLE, onderweg genietend van de enorme vergezichten. Uiteraard de dag afgesloten met een drankje, kaasplankje en bittergarnituur bij Flantuas.
De volgende geplande vluchten zijn 2 daagse trips. De eerstvolgende is op vrijdag 4 en zaterdag 5 november.norderney-1 norderney-2 norderney-3 norderney-4 norderney-5 norderney-6 norderney-7

Verslag Buitenlandtrip 9 – 10 september
EHLE-LFQM-EDKV-EHLE. Tweedaagse buitenlandtrip.
Een van de laatste buitenlandtrips van het seizoen had 7 deelnemende toestellen. De dagen voorafgaand aan de trip werd er al heen-en-weer gemaild met suggesties voor de bestemmingen. Uiteindelijk werd de dag ervoor gekozen voor de route Lelystad EHLE via Lille LFQQ naar Besancon LFQM. Op 9 september verzamelden wij om 08.30LT op EHLE. Op de dag van vertrek moest de PH-GRG helaas verstek laten gaan wegen ziekte van een van de crewleden. Na een kort overleg onder leiding van Ed, werd de route ‘vastgezet’ op EHLE – LFQM, met een lunch/tank-tussenstop bij Trier. Het was belangrijk dat we vóór 17.30 op LFQM zouden arriveren, om tijdig te kunnen tanken. In het weekend is er geen brandstoffaciliteit op LFQM. Dit betekende dat alle toestellen uiterlijk 16.30 uur gearriveerd moesten zijn, zodat we nog een uur speling hadden. Een blik op het weer leerde dat we binnen Nederland nog te maken hadden met laaghangende bewolking (1200 ft bij Deelen), maar eenmaal over de grens met gunstige weercondities te maken zouden krijgen. De bewolking ter hoogte van Deelen trok echter minder vlot weg dan verwacht en gehoopt, waardoor een change-of-plan nodig was. We zouden de leg EHLE – LFQM in één keer vliegen, en de tussenstop omwille van tijd laten vervallen. Dat gaf ook de ruimte voor een lunch bij Flantuas, waarna de toestellen rond 12.30LT vertrokken. Waar het zicht in Nederland nog ietwat heiig was, verbeterde dit over de grens al snel. Wij vlogen het grootste deel op 3500 ft. Merkbaar was de FIS in Frankrijk het aardig druk had met het verkeer, en zodra het even kon, ons snel ‘toestemming’ gaf voor de volgende frequentie om zelf afscheid te kunnen nemen. Bij het naderen de bestemming, werd het landschap al gauw heuvelachtig. Het veld LFQM zelf had een elevatie van 1270 ft en een baan van 1400m. We vlogen het circuit. Vlak voor wij arriveerden werd de baan gewisseld van 23 naar 05, iets wat pas na een aantal keren expliciet uitvragen werd bevestigd. Toch weer iets anders dan wij in Nederland gewend zijn.Ter plekke
Het hotel was centraal gelegen. Het stadje deed hier en daar middeleeuws aan, en was erg gezellig. Ondanks dat we niet een lange wandeltocht hebben kunnen maken (i.v.m. aankomsttijd), hebben we toch een goede indruk kunnen krijgen. Met het prettige weer stemde de groep unaniem voor een diner in de buitenlucht. Dat bleek lastiger dan gedacht: het aantal restaurants met terras – dat bovendien plaats had voor onze groep – bleek schaars. Uiteraard vond Rigt een geschikt restaurant, met als voorwaarde een speciaal menu, omdat de kok in zijn eentje de keuken bemande. Het restaurant bleek een goede keuze en de sfeer was goed. Tussen de gangen door werd ook de bestemming van de volgende dag gekozen: Dahlemer Binz (EDKV). Tegen elven keerden we voldaan terug richting hotel, om de volgende ochtend de vluchtvoorbereiding in orde te maken en de noodzakelijke flight plans te maken. De mobiele printers – in het bezit van sommige crewleden – bewezen hun praktisch nut voor het afdrukken van de approach charts.De volgende dag
De taxi’s brachten ons 10.00LT naar het vliegveld, zodat wij om 11.00 uur konden vertrekken. Eenmaal bij het vliegveld gearriveerd, bleek na het de vorige dag volledig voltanken van de toestellen, bij de PH-RPI enige brandstof uit de vleugeltanks te zijn gelopen, maar na een korte vertraging was iedereen klaar om te vertrekken. Gewapend met een Franse woordenlijst voor RT (op zaterdag was de toren niet actief en was de voertaal Frans), kon iedereen het circuit verlaten op weg naar Dahlemer Binz. Bij de PH-MLK waren echter opstartproblemen. Na kort overleg met de TD en de hulp van een APU van de nabijgelegen paraclub, kon de PH-MLK ook vertrekken. Deze leg vlogen wij op 4500 ft. Eenmaal gearriveerd op Dahlemer Binz was het tijd voor de lunch. Vanaf het terras hadden we een mooi uitzicht op de naderende toestellen en de Cessna Caravan turboprops, die af en aan vlogen voor de parachutisten, die opvallend dichtbij hun sprong maakten (je zou bijna zeggen dat het op downwind was…) Vanaf Dahlemer Binz hebben we telefonisch het flight plan voor het laatste gedeelte naar Lelystad ingediend. Vooral op de laatste leg waren veel gliders actief, maar we werden hier telkens proactief door gewaarschuwd vanuit de FIS.
Einde middag arriveerden wij allen weer op Lelystad, waar na het invullen van de boeken, de trip werd geëvalueerd op het terras van Flantuas. Voor mij persoonlijk was dit de eerste buitenlandtrip, en dit smaakt naar meer!Dennis1010142 20160909_154003 20160909_190202 20160910_095031 20160910_102116 20160910_113554 20160910_130055

Augustus 2016 – MAC Tweedaagse (12-13 augustus 2016)

EHLE-LFOR-EHMZ-EHLE.In de week voor de tweedaagse vlucht van Martin’s Aero Club op 12 en 13 augustus werden wij aan elkaar gekoppeld als bemanning van de TB10. Voor Koen werd dit de eerste buitenlandtrip met zijn vers behaalde PPL. Aan Peter de eer hem vertrouwd te maken met de bijzonderheden van een buitenland trip en de bijzonderheden van de MAC leden.

Dit keer waren we weer met een grote groep, 14 mensen, verdeeld over 6 vliegtuigen. Zoals zo vaak dicteerde het weer de bestemming. Tijdens de briefing werd voor Chartres in Frankrijk gekozen. in plaats van Zuid Engeland. Boze tongen beweren dat deze bestemming alleen was gekozen voor bezoek van de wereldberoemde kathedraal, maar dat was écht niet zo. Het vliegveld, LFOR, ligt namelijk vlak naast de stad en met de TB10 is het iets meer dan 3 uur vliegen. Bovendien was het voor de meesten een nieuwe punaise op de kaart. Het veld had een bijzonderheid: de toren was gesloten, maar je kon wel gewoon landen. Als je op de radio maar doorgeeft waar je zit en wat de intenties zijn. Dit is in Frankrijk vrij gebruikelijk. En, o ja, vandaag was baan 28 in gebruik. We gingen maar vlot de Franse termen voor het circuit weer even doornemen.

Iedereen had tijd genoeg voor de voorbereiding en de vliegplannen. Doordat de bewolking niet snel genoeg optrok konden we pas na een gezamelijke lunch boven bij Flantua weg. Om nog iets van Chartres te zien (de kathedraal!) werd er geen tussenlanding gemaakt. Onze route naar LFOR werd EHWO-NIK-CMB-MTD-CVN. Dat is nagenoeg een rechte streep op de kaart. De wolkenbasis zat op 1200 voet, het zicht was goed. Naarmate we verder naar het zuiden gingen, ging de wolkenbasis omhoog en brak zoetjesaan de zon door. Wij bleven laag vliegen, rond 1200 ft. Enerzijds voor het uitzicht en anderzijds om niet teveel tegenwind te hebben. Verder moet je in de buurt van Parijs onder de 1500 ft blijven om buiten de TMA’s van de grote velden te blijven. Lille approach was zo druk, we kwamen er niet tussen. Dat gebeurt ook wel eens. Nou, ja, onze transponder deed het gelukkig. Voorbij Lille kregen we Paris Info gelukkig wel aan de lijn. Na de VOR MTD gingen wij de CTR’s van Beauvais en Pontoise crossen. Dat ging vlot. Beide velden waren zeer behulpzaam, Beauvais had onze gegevens al doorgelust naar Pontoise. De beloning was een prachtig uitzicht op Parijs! Voor de landing op LFOR namen we een ruime base approach. Maar goed ook, er zat een kist voor ons. Die moest door, de voor hem gelande kist moest back tracken naar de exit. De taxibaan was dicht had de NOTAM ons geleerd. Wij moesten ook door. Een voordeel, we konden nu gewoon die Fransoos volgen. Wel zo handig. Die was vlot van de baan, zodat wij ook konden landen. Meteen getankt en geparkeerd in het hoge gras. Als we daar maar uitkomen morgen… En het was zonnig en warm, Heerlijk!

Het hotel zat midden in de stad, dat had Rigt weer goed geregeld. Na opfrissen en eerste drankje gingen we met z’n allen de stad in. Uiteraard de kathedraal bekeken. Die is niet voor niets wereldberoemd. Hij is echt indrukwekkend en prachtig. Ernaast zat een goed restaurant met een groot terras. Daar hebben we heerlijk met z’n allen gegeten en gezongen voor Ria, die de volgende dag jarig was. In Chartres was een lichtfestival aan de gang. Dat begon met een lichtshow op de gevels van de kathedraal en werd vervolgd met een route door het centrum met allerlei uitgelichte objecten. Chartres is een hele leuke stad. De laatste lichtshow bleek pal voor ons hotel te zijn. Na een afzakkertje was het kinderbedtijd.

Het ontbijt was de volgende ochtend om 8:30. Tijdens de briefing, altijd tijdens het ontbijt, bleek dat we weer pas laat weg konden omdat de bewolking op moest trekken. Dus weer ruim voldoende tijd voor voorbereiding en het indienen van vliegplannen. Om 11:00 stonden de eerste taxi’s voor de deur. Die waren voor de TB10-en, zodat die als eerste weg konden (langzamer, he?). Het plan: naar Midden Zeeland, om daar te lunchen op het terras van het nieuwe restaurant en dan door naar Lelystad.

Wij hadden het vliegplan op 11:30 gezet en ja, ja: motor aan om 11:30 uur. We kwamen zowaar ook nog uit het gras! Onze route was eenvoudig: EVX – tussen de velden van Lille door (IFR point Ronor) – COA – EHMZ. We hebben bijna de hele route op 2000 ft kunnen vliegen. Alleen in de TMA van Beauvais moesten we terug naar 1500 ft vanwege bewolking. Voor Koen was er weer een “first”: landen op gras. Ging prima. De lunch in de zon was ook prima.

Wij wilden langs de kust naar het noorden. Bij Hoek van Holland meldde Amsterdam Info dat er bij Scheveningen een SAR operatie aan de gang was, waar we op 1500 ft overheen mochten. Helaas, de wolkenbasis zat op 1200 ft, dus we zijn via de CTR van Rotterdam naar het noorden gevlogen. Daarna over Alphen onder de ILS area van Schiphol door naar Lelystad.

Nadat de boeken waren ingevuld konden we aansluiten bij de gezellige nazit. Rigt sloot met een korte debriefing de tweedaagse af.

Wij hebben een hele fijne tocht gehad.

Peter en Koen

IMG-20160813-WA0014 1000836 20160812_190846 20160812_165646 1000809 20160813_123530 20160813_134408 1000813

19, 20 en 21 mei 3 daagse Zweden

Een drie daagse trip. De gelegenheid om in de Alpen te vliegen, maar dan moet wel alles meezitten.

Het weer bepaalde dat we maar één richting op konden, en dat was Zweden. De beslissing was snel

genomen. Rond 11:00LT stapten we de kist in en vertrokken bij matig zicht, 1000ft bewolking met 2 TB20`s ,

een C-182 en de Cirrus richting EHGG. Gelukkig trok daar de lucht open en werd het zicht al snel

meer dan 10 km. Via een tussenlanding op Kiel (EDHK) vlogen we verder naar Växjo (Kronoberg

ESMX) in Zweden. Een mooie bestemming waar ook lijnvluchten landen, met een baan van 2160m.

De volgende ochtend de zwemvesten aan en over het water in één keer naar Rothenburg-Görlitz

(EDBR). Een veld op 517ft met een baan van 2500m. Met de TB20 vanuit EDBR 2:50uur vliegen,

kruissnelheid 140KTS. Görtlitz een schitterend stadje met prachtige vakwerkhuizen, op de grens van Duitsland en Polen. De

rivier bepaalt hier de grens en lopend over de brug wandel je zo Polen binnen. Na ons verkennend

rondje wandelen, de nodige terrasjes en voor sommigen een bezoek aan een klein concert op het

beroemde Sonnenorgel in de Sint-Petrus en Pauluskerk , zaten we aan de dis in een geweldig

restaurant: Vino en Cultura ( nr. 1 getipt in tripadvisor) Een echte aanrader. Zaterdag met schitterend weer vertrokken naar Höxter ( EDVI). Het was even zoeken naar het veld,

maar boven op de heuvel op 934ft een asfaltbaan van 814m. Een gezellig veld met een prima restaurant voor “Kaffee mit Kuchen”. Na deze tussenstop op naar

EHLE, waar we de trip doornamen onder het genot van een hapje en een drankje.

20160520_155023

20160521_145645 20160521_140820 20160521_121919 20160520_132029 20160520_092752 20160519_150233 20160519_14401820160519_173421

April 2016 – Geen Parijs maar EHMZ
De geplande vlucht van 7 en 8 april moest verplaatst worden naar het reserveweekend.
Toen geen goed vliegweer, nu (15 april) niet veel anders.
Een groot regengebied met pittige buien, in Duitsland, Frankrijk en ons eigen land, zorgde ervoor dat we de geplande 2 daagse trip niet konden uitvoeren. In Parijs aankomen zou nog wel lukken, maar terugvliegen was het probleem. Oke, dan gaan we voor optie twee.
De 1dgse: Niet laveren tussen de buien door, maar relaxed vliegen.
Nadat de mist was opgelost, konden we rond 12.00LT vertrekken naar Middenzeeland. Lekker lunchen in de zon, op het terras van het vernieuwde restaurant. Een leuke bestemming voor als een vlucht naar Texel niet mogelijk is. Onderweg de eerste, bloeiende bollenvelden gespot. Nederland van Boven is een plaatje!!
20160414_143735
20160414_143219 20160414_143215 20160413_174317
Maart 2016 – WANGEROOGE met uitwijk WILHELMSHAVEN
Op 5 maart 2016 zou de start zijn van het nieuwe vliegseizoen.

Echter: hét weer. Flight canceld.

Een week later zag het veelbelovender uit. In de ochtend zou langdurig de nevel aanhouden.
Maar de zon won terrein. Tegen 11:00 uur werd besloten naar Wangerooge te gaan. De vloot bestond uit drie TB 20’s en twee TB 10’s.
Eén probleem: op Wangerooge mocht er tussen 13:00 en 15:00 uur niet geland of gestart worden!

Zo rond 11:30 uur vertrokken wij uit Lelystad. De kist was inmiddels opgetrokken en het was schitterend vliegweer geworden.
De TB 20’ers haalde de bestemming met gemak. De TB 10 had meer tijd nodig en bleek alras, dat die de bestemming niet op tijd haalden.

Altijd bepaal je een alternate en voor de TB 10 werd dit dé bestemming: Wilhelmhaven.
Die waren reuze blij met onze komst. Goed voor hun klandizie. Hert was stil op het veld.
Na de lunch ging de tocht verder via de prachtige Waddeneilanden naar Texel, waar wij verwelkomd werden door Ed de Bruin en zijn zoon in zijn vernieuwde toren.

Even verbleven wij in het restaurant en dan op weg terug naar Lelystad.

Toch weer een prachtige dag gehad met veel plezier.